Måndag & Tisdag

 
Bild från ridning i sommarhagen i helgen, fina S ♥
 
Hejsan, hoppas att alla har haft en bra torsdag! 
 
I måndags red jag dressyrlektion för Lena Lilja, som jag tränar för varannan vecka. Vi tränade först på att få honom stadig i traven och han blev riktigt riktigt fin! Jag kommer ihåg när han kom, då kunde han knappt ens gå skänkelvikning och utan att stressa upp sig och spänna sig. För 3 månader sedan kunde det ta 30 minuter att få honom loss med ryggen uppe och i måndags tog det typ 10 minuter och sen kunde vi börja jobba med annat. Så kul, han har verkligen förändrats! Lena sa det på träningen att hans underhals har nästan helt försvunnit och att det verkligen är skillnad sen han kom. Jag kan inte annat än hålla med! Han var ju hopp-ponny hos förra ägaren men hon red honom såpass mjukt och följsamt så han har ju aldrig varit dålig i dressyren, verkligen inte men han var helt enkelt inte så utbildad. Jaja tillbaka till lektionen... Efter att jag hade ridit lite på volten och ställt igenom i båda varven så övergick jag till öpnna på långsidan tills han gjorde superfina öppnor i båda varven. Då började vi lite med slutorna, som han har det lite svårare för. Han förstår inte vad han ska göra och då spänner han sig och "blockerar" mig. Så det är verkligen något att jobba med! På slutet jobbade vi med förvänd galopp och lite enkla byten som han börjar göra bättre och bättre nu, superkul! Därefter travade jag av och lät honom sträcka lite på sig innan jag skrittade av för hand.
 
I tisdags tänkte jag fortsätta lite på det vi gjorde på träningen så jag började rida fram som vanligt och redan från början kändes han jättefin! Lite trött men fin. Därför började jag med öppnorna redan under framtravningen vilket gick jättebra. Därefter red jag dessa tre vägar ur LA:P1:
 
Öppnorna gjorde han klockrent och slutorna blir lite bättre varje gång men fortfarande inte bra. 8m-volterna gick väldigt bra men det var svårt att rida rakt fram efter så det måste vi träna lite på! Efter det red jag lite travökning och på slutet blev de helt okej. Det sista jag gjorde var enkla byten i galopp och när han gjorde ett helt rent och fortfarande i form så avslutade jag genom avtravning i lång och låg form i några minuter och sedan skritt i ungefär 30 min. Superbra dagar och nu är jag riktigt taggad på tävlingsåret 2014! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback