Hoppträning - EG Haking 30/7

 
Hoppträningen gick medelmåttigt - bra - sådär - jättebra. I den ordningen. 
 
Medelmåttigt: vi börjde med att trava och galoppera fram ochhan kändes medelmåttig, bra men inte jättebra. Jag tränade lite på att gå på en volt utåtställd och sedan styra med ytterskänkeln för att verkligen få med hela yttersidan. Det blev mycket bättre ochh han kändes finare och finare ju längre vi red. 
 
Bra: Vi började då med att trava mot 5 bommar och sedan sakta av till skritta och skritta över bommarna med två steg i mellan. När de gjorde det bra i båda varven så övergick vi till att trava över bommarna och då med ett steg i mellan. Han väntade jättebra på mig när vi skrittade över men höll ändå takten och sen i traven så travade han bra men lite fort. 
 
Sådär: När vi sedan började hoppa så råkade jag slänga mig fram med överlivet och det var en serie på 3 hinder med ett galoppsprång i mellan så efter sista hindret hamnade vi i obalans och han lade in ett bocksprång så jag hamnade ännu mer på hans hals och satt ganska löst, hehe. Men det tar jag på mig och sen tror jag även att han var glad över att få hoppa på riktigt, söten <3 När vi sedan skulle hoppa ett plank så var han rädd för något i gräset så han pep iväg och typ sprang förbi hindret? Efter det var han ganska spänd och testade mig lite. Men jag tror att största anledningen var att det var typ storm, det spöregnade och blåste massor. Så jag kan inte riktigt klandra honommen han stannade rätt rejält några gånger och då blev jag riktigt sur på honom så då tänkte jag bara "Vi ska över!" och då hoppade han bara ännu bättre eftersom att han hade ett bättre tryck i galoppen och mer energi.
 
Jättebra: När vi sedan hoppade banan sista gången så gick det jättebra för då hade jag lite mer jävlaranamma och bättre tryck i galoppen och då hoppade han superfint! Haking hade också bygt om serien till en två-kombination med räcke - oxer och sista gången så hoppade han den så jääkla fint, väntade på mig men hade tryck i galoppen och hoppade av precis där jag ville. Så på slutet gick det jättebra!
 
Jag satt ganska löst när han stannade och red lite för mesigt idag. Jag tror att det är för att jag inte är van vid att ha hästar som stannar så jag förväntar mig lixom att han ska hoppa istället för att verkligen rida honom fram till hindret. Så det jag tar med mig från dagens pass är:
  • Att jag måste bli tuffare och inte sitta och mesrida.
  • Att verkligen få igång galoppen och få ner tryck och power i den för att han verkligen ska kunna hoppa genom hela kroppen.
  • Ha spöt i vänster hand då han smiter till vänster och inte höger när han stannar.
Om ni inte har tränat för EG Haking så gör det! Han är den bästa hopptränaren någonsin! :D

Kommentarer
isasriddagbok.blogg.se säger:

Är så galet avundsjuk! Haking passar mig så bra! Fast inte alltid Prisse (Prisse blir bara arg och trotsig med övergångar i hoppningen/markarbetet så det ger oss inget. mer än kaos), därför tränade vi innan skadan för Annika som passar oss båda superbra!

Svar: Åh nej vad jobbigt att det är så! Men skönt att du hittade annika iallafall! :)
Ebba ♥

2013-07-31 | 14:11:27
Bloggadress: http://isasriddagbok.blogg.se/
Jane säger:

Va kul! :D

2013-07-31 | 18:44:18
Bloggadress: http://janebvl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback