Nosgrimmor

Sedan jag började läsa Elviras blogg (baraelvira.se) så har jag insett saker jag innan inte ens hade tänkt på. Bland annat det här med nosgrimmor. Elvira förespråkar NH och naturligt hästtänk och jag gläds åt hennes häst som har hamnat hos henne för om jag hade varit en häst hade jag valt henne alla gånger om jag fick välja! Iallafall, tillbaka till ämnet. Elvira har på sin blogg skrivit ett inlägg om nosgrimmor och sedan gjort en skiss på hur de två vanligaste nosgrimmorna sitter - Aachennosgrimman och Remontnosgrimman.

Här ser vi då remontnosgrimman. För er som inte visste det så kan en häst inte andas genom munnen, bara genom näsan. Om vi då tittar på den här bilden, så sitter nosgrimman såpass långt ner att nosen knips igen, hur löst man än spänner. Vi ser också att den sitter på den yttersta biten på det lilla nosbenet och om man spänner nosgrimman för hårt så kommer det tillslut börja göra ont på hästen. I vissa extremfall har nosbenet gått av, men det är ytterst ovanligt! Jag skulle aldrig sätta på min häst en sådan här nosgrimma och jag förstår mig inte på riktigt på folk som använder den. Innan har jag bara tyckt att den var ful och hästen fick fult huvud i den men nu när jag har insett detta så förstår jag verkligen inte hur man kan vilja rida med den! (Detta är ingen kritik mot er som använder denna nosgrimma men jag vill bara försöka förstå hur ni tänker kring detta ämne)

På den här bilden har vi en klassisk Aachennosgrimma. Denna nosgrimma tycker jag inte alls är lika farlig som remonten men den är ändå inte jätterolig. För cirka 5 månader sen tänkte jag inte alls så här. Då red jag med snokremmen för att jag inte tänkte på att ta av den helt enkelt, tanken hade aldrig slagit mig! Det är den här nosgrimman jag använde på Safir på både hopptränset och dressyrtränset men efter kanske en månad med Safir så började jag rida utan snokremmen för jag kände ingen skillnad, han var exakt likadan utan. Nu för nån vecka sen så insåg jag att om jag ändå rider utan snokrem så kan jag ju lika gärna rida utan nosgrimma! Därför tog jag av den och nu rider jag bara med den på dressyrträning, utan snokrem. Jag har faktiskt märkt att han är mycket mer till freds utan nosgrimma och känns mer avslappnad! Personligen tycker jag att om kan inte kan rida sin häst utan Aachenrem så borde man jobba med sig själv, inte stänga igen hästens mun med en rem :)

Jag har också uppmärksammat en annan grej på hennes blogg, hon skrev för ett tag sen att när hästen gäspar så släpper det massor med spänningar i käken och jag har märkt att när jag nu rider utan nosgrimma så gäspar han mycket mer än innan och han känns mycket nöjdare att rida! Jag tror att det faktiskt kan vara en av anledningarna till att han har varit så fin de senaste veckorna!

Här ser ni en bild som Elvira har redigerat ihop, den föreställer hennes häst när hon är normal och när hon gäspar. Jag har alltid fått lära mig att det ska vara två fingrars mellanrum under nosgrimman men om man tittar på bilderna, tycker ni att det ser ut som om om två fingrar räcker för att hon ska kunna gäspa obehindrat? Det tycker inte jag!

Så mitt tips till er med egen häst är: Nästa gång ni rider dressyr/trimmar, plocka av nosgrimman och se hur det går! Gapar hästen jättemycket? Vad kan det isåfall bero på, rider du med för hård hand? "Sågar" du med händerna? Vi måste lösa problemen istället för att gömma dem!

Vad rider ni med för nosgrimma och har ni någon gång provat utan? 

Kommentarer
Jossan - Ljusdalsryttarna säger:

Jag rider på ridskola och där har alla alltid remont (utom en som har aachen vid hoppning och en som har en engelsk/aachen utan snokrem). Förra sommaren testade jag att rida utan en gång eftersom nosgrimman helt enkelt var trasig på den ponnyns träns så då tog jag av den. Märkte ingen skillnad så om det var upp till mej skulle jag nog rida utan iafl ibland men nu är det ju inte jag som bestämmer det...

Svar: Nej precis, det blir ju svårt på ridskolor! Jag riktade mig mer till privatryttare ;)
Ebba ♥

2013-12-08 | 20:37:25
Bloggadress: http://ljusdalsryttarna.blogg.se
Jane säger:

När jag har ridit majstro utan nosgrimma så har han blivit jobbigare att hålla :)

2013-12-09 | 08:50:37
Bloggadress: http://janebvl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback