Ridpass #1 - Markarbete

(Gammal bild)
 
Hejsan! Jag hade fullt upp igår så därför hann jag inte blogga, jag skrev ett kort inlägg från mobilen men det publicerades inte :( Jaja nu har jag ätit lunch och så har vi haft lite teori om hur man ska rida i terrängen, det mesta visste jag redan men det var bra att repetera! 
 
Dagens första ridpass bestod iallafall av markarbete för Maria och vi tränade galoppombyte över upphöjd bom och lite olika linjer med småhinder och bommar. Det gick jättebra och han var jättepigg så det var kul men det som blev var att då började han gå emot och bli stark istället så imorgon till banhoppningen kommer jag nog sätta på det gummiklädda babypelhamet för att få lite mer kontroll. Så summeringen av ridpasset är att det gick lite fort så jag måste göra fler halvhalter och försöka samla galoppen lite mer och sen hade han lite svårt att göra galoppombyten över den upphöjda bommen så det måste också tränas!
 
Maria berättade även en sak som jag inte har tänkt på innan och det är att när han kommer för nära hindret så orkar han inte riktigt sätta bakbenen under sig och trycka ifrån så då hamnar bakbenen lite efter och det är då han river. Därför måste jag försöka lägga honom lite större på hinder så att han hinner dra upp bakbenen och då river han inte. Hoppas det stämmer, vi får väl se imorgon! 
 
Nu ska jag gå ner och ge Safir lite mellanmål och sedan göra i ordning grejerna som jag ska rida i, ses1

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback